Wil je een product aanschaffen maar is het op meerdere websites te koop? Dan zijn vergelijkingssites aan te raden! Zo kun je bijvoorbeeld producten vergelijken via Top-X.nl. Op een vergelijkingssite kun je beoordelingen vinden en vragen stellen. En niet onbelangrijk: alle prijzen op een rijtje zetten. Enorm handig toch?
Een investering
Online producten verkopen en vergelijken werkt. Het is een investering voor een ondernemer, maar je krijgt er veel voor terug. Zeker in deze tijd bestellen veel mensen online en gaan via het internet op zoek naar het beste product wat bij hen past. Fysieke winkels maken ook veel gebruik van vergelijkingssites en investeren hierin. Hoe werkt het precies? Als ondernemer ga je op zoek naar een vergelijkingssite. Per doorverwijzing betaal je een vast bedrag aan de site. Zonder dat je weet of iemand het product gaat kopen betaal je dus al. Een meetinstrument wat werkt om te kijken of het winstgevend is. Je vergelijkt hiermee het aantal aan doorverwijzingen met de omzet. Lijd je verlies? Dan heb je geïnvesteerd in naamsbekendheid.
Niet altijd levert het wat op
Omdat je als ondernemer geld betaald aan de vergelijkingssite, is de kans klein om er daadwerkelijk de laagste prijs te vinden. Het is gemakkelijk om goedkoop te zijn, maar je moet er ook wat aan kunnen verdienen. Veel ondernemers kopen in via een indirecte weg. Via de grijze manier, buiten de fabrikant om, of ze kiezen ervoor om producten te kopen van winkeliers en dan te verkopen met winst. Als je een kleine ondernemer bent, dan werkt het goed. Maar zonder magazijn en werknemers is het lastig om de grote vraag aan producten te kunnen bijbenen.
Het gaat niet alleen om de prijs
Wil je samenwerken met een ondernemer als vergelijkingssite, dan zijn meerdere dingen belangrijk. Denk aan de bereikbaarheid en de kwaliteit van een winkel. Mensen kunnen ook online hun reactie geven over de winkel en het product. Het nadeel hiervan is, is dat met name mensen met klachten hun reactie achterlaten. Ook vertrouwen geven aan de consument is een belangrijk onderdeel. Versturen van nieuwsbrieven maar ook bereikbaar zijn voor de consument, geeft vertrouwen.