Een webwinkel beginnen kan alleen wanneer je ook het juiste product om te verkopen hebt gevonden. Je kunt uit allerlei soorten producten kiezen en ook meerdere producten aanbieden, maar je webshop werkt het best wanneer de producten met elkaar samenhangen. Dit helpt je om een bepaald doel met de website na te streven en om een eenduidige doelgroep op te bouwen. Het aanbod is dus erg belangrijk, maar: hoe kies je welke producten je opneemt in het aanbod? Wij geven je een aantal tips.

Tip 1: Bekijk de concurrentie

Het eerste belangrijke aspect is het bekijken van de concurrentie. Hoe minder concurrentie, hoe meer kans jij als beginnende webshop maakt. Weinig tot geen concurrentie klinkt aantrekkelijk, maar kan ook betekenen dat er weinig in deze markt te verdienen valt. Is er veel concurrentie? Bekijk dan of je deze eventueel kunt verslaan.

Tip 2: Specialiseer jezelf in een markt

Door jezelf specifiek toe te leggen op een bepaalde categorie in een bestaande markt, heb je direct een duidelijke doelgroep voor ogen. Denk bijvoorbeeld aan de markt voor camera’s: je kunt je richten op action cams, professionele camera’s, videocamera’s en ga zo maar door. Binnen zo’n bepaalde niche kun je je beter onderscheiden ten opzichte van concurrenten.

Tip: probeer eens deze tool van e-pickr voor e-commerce growth. Met deze software doe je gemakkelijk product research voor jouw webshop.

Tip 3: Kijk naar de mogelijke winstmarge

Een product met een verkoopprijs van 150 euro klinkt aantrekkelijk. Totdat je erachter komt dat de inkoopprijs 140 euro is en je per product dus eigenlijk maar 10 euro kunt verdienen. Vooraf uitrekenen welke marge je kunt verdienen op je product is dus essentieel. Hiervoor zijn handige tools beschikbaar, waaronder de product reseach tool van e-pickr. Met deze tool kun je gemakkelijk het aanbod van concurrenten opnemen in je analyse en bepaalt de tool zelf de winstmarge.

Tip 4: Onderzoek de voorraad

Je klanten een ‘nee’ verkopen is als webwinkel altijd vervelend. Zorg daarom dat je genoeg producten op voorraad kunt hebben om al je klanten tevreden te houden. je wilt hierbij ook niet direct een extra pakhuis hoeven huren om al je spullen op te slaan. Kies dus bij voorkeur een wat kleiner product dat makkelijk op te slaan is. Dat helpt je ook enorm bij het verzenden ervan, aangezien kleinere pakketten aanzienlijk goedkoper en makkelijker zijn om te verzenden.

Tip 5: Bekijk de vraag

Last maar zeker niet least is het bekijken van de vraag: willen mensen het product wel hebben? Je kunt er altijd voor kiezen om een speciale markt te creëren, maar hier gaat ontzettend veel geld en moeite in zitten. Wil je dus snel beginnen met het verkopen van je spullen, is het toetreden tot een bestaande markt met vraag het gemakkelijkst.