Heb je een eigen winkel of webshop en werk je met een magazijn? Dan heb je te maken met magazijn beheer. Je bent een bepaalde tijd kwijt met het zoeken, inpakken en het verzenden van bestellingen. Hoe groter je onderneming wordt, hoe meer tijd je doorbrengt in het magazijn. Het magazijnbeheer kan altijd verbeterd en geoptimaliseerd worden. Hierbij 3 handige tips!
1. Zet minder stappen
In een magazijn kun je aardig wat stappen per dag afleggen met het zoeken en pakken van bestellingen. Ongeveer 70% van je tijd besteed je aan het lopen. Voor een verbeterd magazijnbeheer begin je dus bij minder stappen zetten. Zet bijvoorbeeld de items die vaak besteld worden dichtbij de paktafel. Het is niet altijd handig om alle dezelfde items bij elkaar te zetten. Dit zal je veel tijd besparen.
2. Probeer alle handelingen te automatiseren
Wil je je magazijnbeheer verbeteren, dan is automatiseren de juiste oplossing. Zonder dat je een bepaalde magazijnsoftware nodig hebt, kun je al zaken automatiseren. Zo kun je namelijk werken met locatiecodes en productnummers. Verder kan ook een barcode-scanner je goed helpen. De scanner kun je vaak aan de labelprinter koppelen. Maak een scan en het label rolt direct uit de printer. Sluit je ook je software erop aan, dan past de software ook direct de voorraad aan en wordt er direct een mail naar de klant verzonden dat het product onderweg is. Handelingen automatiseren zorgt er niet alleen voor dat je veel tijd kan besparen, het zorgt er namelijk ook voor dat je minder fouten maakt.
3. Altijd en overal je voorraad kan beheren
De makkelijkste manier om je magazijnbeheer te verbeteren, is door te kiezen voor magazijnbeheer software. Hiermee kun je namelijk je voorraad altijd en overal beheren. Voorheen kan de software vaak enkel op een computer geïnstalleerd worden. Dit betekende dat je achter deze computer moest gaan zitten of naar het magazijn moest komen om de voorraad te beheren. Dit is gelukkig niet langer het geval. Je kunt namelijk de nieuwste voorraadbeheer software installeren op elk toestel, waardoor je overal en altijd je voorraad kan beheren. Check de voorraad, bestel nieuwe producten om de voorraad aan te vullen en bekijk de analyse van de software over de verkoop en inkoop van de laatste maand. Met de juiste software kun je een stuk efficiënter te werk gaan!